Spoiler: al ben je driedubbel gepromoveerd en koninklijk onderscheiden, het boeit je lezer niet. Jouw lezer zoekt een oplossing. Die vraagt zich af: bied jij die oplossing? En hoe? Kortom, wat de lezer moet weten is belangrijker dan wat jij wilt vertellen. Doelgroepgericht schrijven? 3 tips.
Stap 1: benoem de pijn, vraag of het probleem
Iedere tekst, of dat nu voor je website, LinkedIn-post of een boek is, begint met herkenning tussen jou en de lezer. Jouw lezer heeft pijn, een vraag, een probleem, en zoekt een oplossing. Wanneer de lezer denkt: ‘hé, dit gaat over mij!’ dan prikkel je voldoende om door te lezen. Zonder die connectie haakt je lezer af. Begin je tekst bijvoorbeeld met:
- plast jouw kleuter nog in bed?
- ben jij gestopt met school?
- voor iedereen die kampt met rugpijn…
Stap 2: wat ga je doen? Geef informatie
Een tv-verkoper geeft jou, nog voordat je een euro uitgeeft, graag een uitdraai van alle specificaties. Dienstverleners? Die geven vrijwel geen informatie over behandelmethodes, technieken of inzichten. Vaak uit angst voor concurrentie. Een gemiste kans. Je lezer haakt af als je aanbod vaag blijft. ‘Onbetrouwbaar en ondeskundig’ denkt je lezer. Geef daarom informatie. Bijvoorbeeld over het verloop en de duur van een traject, en de technieken of methodes die je toepast.
Stap 3: zet je lezer in beweging
Je hebt de pijn benoemd, de oplossing geboden, nu moet jouw lezer in actie komen. Eindig je tekst met een zogeheten call to action. Nodig je lezer uit contact met je op te nemen, jou te volgen via social media of het doorsturen van jouw informatie.
Ja maar…!
De lezer weet nu niets over mijn deskundigheid!
Dat klopt. Veruit de meeste lezers interesseert het geen klap of jij deskundig bent, als jij hun probleem maar oplost. Zoek je toch een manier om je deskundigheid te tonen? Gebruik dan referenties, bij voorkeur gegoten in quotes van maximaal 100 woorden.
Als ik te specifiek ben, haken lezers af!
Tenzij je duizenddingendoekjes aanbiedt schrijf je een tekst voor een bepaalde doelgroep. En die tekst? Juist, die is niet voor iedereen.
Ik bied ook nog … als dienst aan!
‘Wat wil je drinken? Thee? Goed. Heb ik in huis. Maar, ik heb ook nog bier, wijn, fris, sap! Zeg het maar! Oh, toch thee?’ Herkenbaar? Ja. Irritant? Nog eens ja. Beperk iedere tekst tot één onderwerp en maximaal drie verschillende oplossingen. Je lezer haakt -wederom- af als je teveel aanbod en informatie in één tekst propt.
Samengevat:
- benoem de pijn, vraag of het probleem van je doelgroep;
- geef informatie;
- nodig uit tot contact, volgen of doorsturen.
Heb je moeite met doelgroepgericht schrijven? Is jouw doelgroep, aanbod en onderwerp lastig te omschrijven? Neem contact op of laat hieronder een reactie achter. Ik denk graag met je mee.
___________________________________________________________
Communicatie in zorg, welzijn en onderwijs kan beter, leuker en persoonlijker! Bekijk mijn tips via LinkedIn of lees hier mijn andere blogs.
0 reacties