Tekstschrijver inhuren? Kies een specialist

door | feb 11, 2025 | Blog | 0 Reacties

Home » Blog » Tekstschrijver inhuren? Kies een specialist

‘Helaas voor jou werken wij nooit met zzp’ers. Wij huren een gerenommeerd bureau in. Evengoed bedankt voor je aanbod.’ Drie maanden later kondigt de welzijnsorganisatie trots de nieuwe website aan. Wat blijkt? De teksten zijn herschreven door een generiek tekstschrijver: een duizend-dingendoekje. En dat is jammer. Waarom jouw organisatie een specialist verdient, leg ik je uit in dit blog.

 

Hulpverlenerstaal? Niet doen!

De teksten staat vol hulpverlenerstaal zoals zelfredzaamheid, sociaal netwerk en weerbaarheid. De schrijver heeft deze containerbegrippen letterlijk overgenomen. Overrompeld door het taalgebruik dacht hij waarschijnlijk: ‘Zo praten ze hier kennelijk. Ik neem het maar over.’ Behalve dat het nietszeggende termen zijn waar iedereen een eigen invulling aan geeft, maken ze de tekst ook saai.

Hulpverlenerstaal zit bovendien vol afkortingen zoals WMO, WLZ of DSM. De schrijver heeft deze afkortingen, zonder toelichting, in alle teksten opgenomen. Dit maakt de teksten onleesbaar en ingewikkeld. Wederom heeft de schrijver gedacht: ‘Ik hoor afkorting X en Y zo vaak…dat zal wel belangrijk zijn.’

 

Dooddoeners? Niet doen!

Hulpverleners gebruiken graag dooddoeners zoals: ‘Ach, agressie. Dat hoort er een beetje bij’ of ‘Wachtlijsten? Tja vervelend.’ Zo vermijden ze het beantwoorden van pijnlijke vragen, zonder echt iets te zeggen. Een generiek tekstschrijver neemt deze clichés over, een specialist vraagt door. Bijvoorbeeld: ‘Wachtlijsten vervelend? Hoe dan? Wat zijn de gevolgen? Noem eens een voorbeeld?’ Dan krijgt een gesprek -en uiteindelijk de tekst- diepgang.

 

Ik hóór de directeur zeggen: ‘Dit is precies zoals wij het willen!’

 

Alleen, de tekst is niet bedoeld voor de directeur.

 

De tekst is geschreven voor cliënten, ouders, verwijzers. Mensen voor wie deze termen onbekend zijn. Zij worstelen met vragen zoals: Hoe gaat deze organisatie mij helpen? Wie gaat mij helpen? Dat gaat het kosten? Als het antwoord op deze vragen ontbreekt, haken zij af.

 

Een specialist begrijpt dit. Die kent jouw doelgroep. Verdiept zich in de organisatie en stelt, dankzij grondige voorbereiding, de juiste vragen. Vervolgens krijg jij een tekst die begrijpelijk, toegankelijk en leesbaar is. Een tekst, én passend in jouw organisatie, én effectief daarbuiten.

 

Dus, zoek jij naar teksten met impact? Kies een specialist. Werk jij in zorg, welzijn of onderwijs? Mail Patty Schrijft.

 


Communicatie in zorg, welzijn en onderwijs kan beter, leuker en persoonlijker. Lees mijn blogs hier of volg mij op LinkedIn.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *