De juiste doelgroep vinden voor jouw oproep

door | nov 7, 2024 | Blog | 0 Reacties

Home » Blog » De juiste doelgroep vinden voor jouw oproep

Geen bardienst, geen koffie!!!! Ik weet niet zo goed wat ik van deze passief-agressieve boodschap op de deur van ons sportcomplex vind. Een mix van schouderophalen en schuldgevoel, dat voel ik. Verantwoordelijk, dat ben ik niet, maar ik heb de bardienst-oproepjes genegeerd, net als iedereen blijkbaar. De juiste doelgroep vinden voor jouw oproep, het lijkt soms onmogelijk. Dat is het niet, als je de juiste groep aanspreekt. Ik geef je een voorbeeld.

 

De ouders

Ik kijk rond op het terras. Ik schat dat er vijftig mensen zijn. Ouders vormen deze zaterdagochtend veruit de grootste groep. Ik tel er dertig naast de baan, een tiental binnen en evenzoveel zijn zelf gaan trainen. Dit is wat ouders op zaterdagochtend doen; ze moedigen hun kinderen aan, gaan zelf een rondje hardlopen of vermaken broertjes en zusjes. Zie jij een bardienst hierin passen? Ik niet.

 

De sporters

Behalve de kinderen staat er nog een groep sporters op de baan. Een bonte mix van studenten, (tijdelijk) kinderloze ouders en bijna-senioren. Hun trainingsuur overlapt die van de kinderen met een kwartier. Als er dus al een vrijwilliger in deze groep opstaat mist deze een gedeelte van de training. Wie gaan dat doen? Juist, niemand.

 

De senioren

En dan is er nog een seniorengroep. Een clubje zeventigplussers dat trouw iedere zaterdagochtend met elkaar traint en daarna gerust nog een uur nababbelt op het terras. Of in de kantine. De groep is altijd voorbereid: iemand neemt koekjes mee, een ander een thermoskan koffie.

 

De hoofdtrainer ziet mij kijken naar het A4tje. ‘Tja, als niemand bereid is te helpen, dan maar geen koffie’ zegt hij, meer tegen zichzelf dan tegen mij. ‘Weet je wat ik denk?’ zeg ik. ‘Ik denk dat jouw barvrijwilliger net vertrokken is.’ Ik wijs naar de overkant van het terras. We zien allebei de laatste senior de hoek om slaan.

 

Lessons learned:

  • benader mensen persoonlijk;
  • veroordeel niet zomaar. Vraag: ‘Waarom wil je geen bardienst draaien?;
  • gebruik meerdere kanalen voor je oproep. Niet iedereen zit in de club-app;
  • maak het vrijwilligers makkelijk. Door trainingstijden aan te passen bijvoorbeeld.

 

Hoe spreek jij jouw doelgroep aan? Wat vind je lastig? Laat het mij weten, ik denk graag met je mee.

_________________________________________________________________________________________

Communicatie in zorg, welzijn en onderwijs kan beter, persoonlijker en leuker! Ontdek mijn tips via LinkedIn of lees hier mijn andere blogs.

 

 

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijf × vier =