‘Heb je aan een huis-aan-huisblad gedacht?’ De opruimcoach, tikje wanhopig op zoek naar klanten, keek mij verbaasd aan. ‘Kan dat? In het oerwoud van online advertenties en social media vergeet je makkelijk je offline zichtbaarheid. In dit blog leg ik je uit hoe je, gratis en eenvoudig, op de deurmat ploft bij duizenden huishoudens. Oftewel, hoe je klanten werft met een persbericht.
Stap 1: maak je bericht nieuwswaardig
Dat jij een onderneming start, een boek uitbrengt of een netwerkevent organiseert is helaas, zelfs voor een lokale krant, niet nieuwswaardig. Jouw bericht moet actueel, regionaal en niet-commercieel zijn. Denk bijvoorbeeld aan:
- de nationale -vul maar in- dag
- een samenwerking met een lokaal bedrijf
- jouw reactie op een landelijke trend of ontwikkeling
Voor de opruimcoach uit dit voorbeeld zijn De Landelijke Opschoondag, een samenwerking met de lokale kringloopwinkel of tips voor een fijne, opgeruimde thuiswerkplek, haakjes voor een persbericht.
Stap 2: schrijf je bericht zelf
Als je de krant vraagt een bericht te schrijven heb je én geen garantie dat ze langskomen én heb je weinig grip op de inhoud. Mijn advies? Schrijf je bericht zelf. Hoe doe je dat?
- Schrijf een kop die kort, krachtig en concreet is
- De eerste alinea geeft informatie: wie, wat, waar, waarom en hoe?
- In de tweede alinea werk je details uit zoals de aanleiding van het bericht, doelstelling van je bedrijf en betrokkenen. Verwerk in deze alinea minstens één quote. Een quote geef vertrouwen. Er zit een écht mens achter dit nieuwsitem
- In de derde alinea zet je de lezer aan tot actie. Wanneer is jouw event? Waar is meer informatie te vinden?
Stap 3: je persbericht versturen
Het is zonde van je tijd wanneer jouw persbericht op de grote digitale hoop van de redactie belandt. Bel de redactie op, zeg dat je een persbericht voor hen hebt en vraag naar wie je dit mag sturen.
Verzend je bericht en doe er een foto van jezelf bij. Staan er meerdere mensen op de foto? Vraag hen om toestemming en zet de namen erbij.
Redacties laten nooit vooraf weten wat ze plaatsen. Het is dus afwachten of je bericht in de krant komt. Is je bericht niet geplaatst? Bel dan achteraf de redactie en vraag waarom.
Stap 4: delen
De kans dat iemand na het lezen van jouw persbericht direct contact opneemt is klein. Jouw potentiële klant moet jouw bericht een aantal keer zien voordat deze in actie komt. Deel je persbericht daarom op je eigen website, je socials en vraag jouw connecties ook te delen.
Tot slot:
Denk je na dit bericht: ‘Pff! Mij teveel werk?’ Ik (her)schrijf graag jouw persbericht. Laat een reactie hieronder achter of stuur een mail.
Behoefte aan een voorbeeld?
Opruimcoach X doneert kinderboeken aan kringloopwinkel Y
“Een kinderboek kopen, dat gunnen wij iedere ouder”
Opruimcoach X doneert na vandaag de kinderboeken van haar klanten aan kringloopwinkel Y. De eerste donatie is inmiddels gedaan. X: ‘Genieten van een kinderboek, dat gun ik ieder kind.’ Deze actie bevordert het lezen én draagt bij aan het milieu zegt X: ‘Waar ik voorheen een container bestelde, bel ik nu kringloopwinkel Y, die de boeken gratis ophaalt.’
Dagelijks heeft Opruimcoach X tientallen boeken in handen. Vooral ouderen hebben vaak kasten vol kinderboeken. X: ‘Voorgelezen aan de eigen kinderen en kleinkinderen belanden de boeken in een doos of achterin een kast. Zo zonde.’
Y is blij met de donatie. ‘Een kinderboek kopen maken we op deze manier mogelijk voor álle ouders.’ Kinderen lezen steeds minder, blijkt uit diverse onderzoeken. Boeken concurreren met games, beeldschermen en sport. Y: ‘Een kind pakt niet snel zelf een boek. Het kind moet een boek zíen.’ Y richtte daarom een kinder-leeshoek in. ‘Sinds de opening vorige week zitten daar constant kinderen.’
‘Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd’ zegt X, ‘dat dit niet ten koste hoeft te gaan van het milieu, daar ben ik mij steeds bewuster van.’ X en Y onderzoeken meer mogelijkheden voor samenwerking. X: ‘Meubels bijvoorbeeld, gun ik ook een tweede ronde.’
Zoek je een kinderboek? Is jouw boekenkast overvol? Kom langs in de winkel van Y of bekijk de website van X.
___________________________________________________________
Communicatie in zorg, welzijn en onderwijs kan beter, leuker en persoonlijker! Volg mij via LinkedIn of lees hier mijn andere blogs.
0 reacties