Ouders strikken voor een klus zoals een sportdag, bardienst of een voorleesochtend is lastig. Ouders, in het spitsuur van hun leven, helpen graag, maar hun tijd is beperkt. Toch is hulp van ouders onmisbaar voor scholen en (sport)clubs. Hoe maak je ouders enthousiast om te helpen, zonder hen te overladen?
Allereerst, wees zuinig op ouders
Heb je echt ouders nodig of vraag je hen uit gewoonte? Daag jezelf eens uit en schrijf, voordat je weer aan een oudermailing begint, vijf andere relaties op die je óók kunt vragen. Denk bijvoorbeeld aan een sportklas voor het organiseren van jouw wedstrijd, een leerling-kapper voor het luizenpluizen of de ijsverkoper uit de wijk om voor te lezen.
Wees duidelijk en concreet
Ouders hebben weinig tijd en in de dagelijkse berichten-tsunami scannen ze jouw bericht snel. Hou je boodschap daarom kort, duidelijk en concreet. Een bericht zoals: ‘Kerst komt er weer aan!’, slaan ouders over. Vraag liever: ‘wie helpt woensdagochtend van 9 tot 10 met het optuigen van de kerstboom?’
Verdeel taken in kleinere opdrachten
De vraag: ‘wie helpt mee het kamp organiseren’ is onspecifiek en groot. Als de hoeveelheid taken en de tijdsinvestering niet in te schatten is. haken ouders af. Verdeel daarom taken in kleinere opdrachten. Ja, je hebt meer ouders nodig, maar hoe kleiner de taak, hoe groter de kans dat ouders meedoen. Degene die het leuk vindt een kampliedje te schrijven doet dat lekker thuis en hoeft niet aan brainstormsessies mee te doen, toch?
Leer ouders kennen
Vooral verenigingen zien vrijwilligerswerk als een logisch voor-wat-hoort-wat principe. Waarom eigenlijk? Ouders betalen contributie, daar staat een training tegenover. Mensen doen vrijwilligerswerk uit betrokkenheid, niet om schuldgevoel in te lossen. Maak kennis met ouders. Vertel ook iets over jezelf. Dit versterkt betrokkenheid. En hoe beter jij ouders kent, hoe beter jij weet wie je waarvoor moet vragen. Zo heb je als vereniging misschien een ouder met een restaurant die kan helpen bij evenementen, terwijl andere ouders voor andere taken geschikt zijn.
Persoonlijk gaat voor digitaal
Hoe directer jouw vraag, hoe groter de kans op een ja. Benader ouders daarom persoonlijk. Groot voordeel? Je krijgt direct antwoord. Dat scheelt mailtjes en appjes. Stel je jouw vraag in een groep -hallo groepsdruk!- dan is de kans nog groter dat ouders ja zeggen. Laat het vervolgens aan de kinderen over om de druk verder op te voeren: ‘als de mama van Roos mee gaat moet jij ook mee mama!’
Als je toch gaat mailen:
Hier nog een paar laatste tips als je toch kiest voor een oudermail:
- zet je vraag, zo specifiek mogelijk, in de onderwerp-regel;
- beperk je tot één boodschap per mail;
- gebruik bullets;
- vermeld tijdstip, locatie en duur van de activiteit;
en stuur een bedankje achteraf.
Hoe enthousiasmeer jij (hulp)ouders? Deel je tips in een reactie hieronder of stuur een mail.
___________________________________________________________
Communicatie in zorg, welzijn en onderwijs kan beter, persoonlijker en leuker! Ontdek mijn tips via LinkedIn of lees hier mijn andere blogs.
0 reacties