Geraakt door Corona: Guido – locatiecoördinator zwembaden Oegstgeest en Noordwijkerhout

door | dec 10, 2020 | Blog | 0 Reacties

Home » Blog » Geraakt door Corona: Guido – locatiecoördinator zwembaden Oegstgeest en Noordwijkerhout

Corona raakt ons allemaal. Toch worden we niet allemaal even hard getroffen. Het is vervelend als je niet op vakantie of naar zwemles kunt, het is veel erger als de zorg die je nodig hebt wordt uitgesteld of als je geen inkomen meer hebt. In een wekelijkse blog stel ik mensen aan je voor die keihard worden getroffen door deze crisis. Je ziet ze niet in de talkshows en nieuwsberichten. Hoe meer wij afstand houden en thuisblijven hoe sneller deze mensen hun leven weer kunnen oppakken. Elke week een reminder als een stok achter de deur om deze lockdown vol te houden. 

Deel 6: Guido van Buul –  locatiecoördinator zwembaden Oegstgeest en Noordwijkerhout

‘We zijn zó keihard geraakt, 2020 is een rampjaar’.

‘2020 is een rampjaar. Wekenlang moesten we dicht vanwege de lockdown en onlangs is onze locatie ‘De Schelft’ in Noordwijkerhout door een brand getroffen.  Dit is een enorme klap. De brand roept bij ons allemaal emoties op. Die emoties kunnen we niet met elkaar delen omdat we niet samen mogen komen.

In het weekend van vijftien maart moesten we afschalen naar honderd man. Meer mensen mocht er niet binnen. Razendsnel zijn we met bandjes gaan werken om het aantal bezoekers bij te houden. Zestien maart moesten we volledig dicht. Eerst was er schrik, daarna volgende de omschakeling. In de weken dat we dicht waren hebben we onderhoud gepleegd, de administratie bijgewerkt en schoongemaakt. De sfeer was er een van saamhorigheid. Zo van: ‘schouders eronder, we komen hier doorheen’. Het was een onzekere periode. We leefden toen, nu eigenlijk nog steeds, van persconferentie naar persconferentie.

Een zwembad is de maatschappij in het klein. Kinderen met hun ouders, sporters, ouderen, iedereen komt hier langs. Het is hier altijd een enorme bak herrie. Ineens werd het stil. Het is een naar gezicht hoor een leeg zwembad. Om toch contact te houden met onze gasten hebben we kaartjes en pakketjes langsgebracht bij ouderen en kinderen. Dat was erg leuk om te doen.

Op dertien mei mochten we weer open. We hadden precies vijf dagen om de routing, het lesrooster, het schema voor de instructeurs en alle voorzorgsmaatregelen (spatschermen, stickers, mondkapjes) te treffen. Iedereen heeft maximale inzet getoond en is flexibel geweest. Daar ben ik zó dankbaar voor. Ook voor de gasten was het wennen. Mensen hadden heel veel vragen en de telefoon stond roodgloeiend.

Na een goede zomer moesten we in november weer twee weken dicht. Het heropenen daarna ging makkelijker. We hoefden immers niet opnieuw het wiel uit te vinden. We hebben van die eerste lockdown geleerd niet te snel weer open te willen. We wachten nu liever iets langer. We zetten eerst alles op een rijtje zodat we onze gasten goed kunnen informeren. Dat de horeca dicht moet blijven is een aderlating. We missen inkomsten en de gezelligheid van gasten die een bakkie komen doen. Je kunt hier sporten, daarna moet je naar huis. Kinderfeestjes zijn er niet en het discozwemmen kan ook niet doorgaan.

Op dit moment mogen we negentig mensen verdeeld over drie baden tegelijkertijd binnen hebben. We moeten daarom regelmatig nee verkopen als mensen niet gereserveerd hebben. Tachtig procent van de gasten reageert hier goed op, zo’n twintig procent niet. We merken dat de maatregelen te lang duren, dat gasten minder geduld hebben en sneller geïrriteerd raken. We doen wat we kunnen om zoveel mogelijk mensen te kunnen laten genieten van het zwembad.

Als Corona voorbij is spring ik een gat in de lucht! Dan mogen we weer volledig open en kunnen we iedereen ontvangen. Ik zou het personeel bij elkaar roepen voor een borrel om hen te bedanken voor hun enorme inzet en flexibiliteit. Er is veel van hen gevraagd. We hopen op een rooskleurig nieuw jaar. Laat 2020 maar gauw voorbij zijn’.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.