Verbannen van Mammaplaats

door | aug 22, 2022 | Blog | 2 reacties

Home » Blog » Verbannen van Mammaplaats

Verstopt in een donker hoekje van het internet voelen mijn schrijfsels als een restaurant op Rottummerplaat; onvindbaar en onbereikbaar. Wie leest mij? De zoektocht naar lezers bracht mij naar Mammaplaats. ‘De eerlijkste social media, speciaal voor mama’s (to-be).’ Na een gelukzalig uurtje tussen alle mama’s werd ik verbannen. Wat ging er mis?

 

Mammaplaats is een plek om al je blogs, snaps en quotes neer te plempen. Het aanmaken van een account kost, met snelle server, een minuut of drie. Daarna plaats je via een eenvoudige interface je content. Ik deed het ook. Ik plaatste vijf blogs mét foto. Na tien minuten had ik acht likes en een volger. Jeeh! Het ging lekker. Tot de telefoon ging…

 

‘Hallo! Mamaplaats hier!’ Ik bel je omdat je branded content op onze website plaatst. Dat mag niet.’
“Branded wat? Bedoel je reclame?”
“Ja. Onze affiliates betalen ons hiervoor.
Affiliates?
“Onze klanten zeg maar. Die vinden dit niet leuk.”
‘Oké.’
“Wat zie ik staan? Het Kinderboekenmuseum, dat moet eraf. De Roek, dat is een camping, haal die maar weg. ‘Die speeltuin moet eraf. Een boek van ene Margot? Laat maar staan.”

 

Reclame. Het onderbrak films, was de plaspauze in een wedstrijd, het loopje naar de koelkast. Die tijd is voorbij. De afgelopen vijftien jaar daalde het lineair (live) TV kijken met zestig procent. De reclamebonzen stapten over op social media waar zogeheten Influencers, tegen betaling, producten promoten. Onze timelines veranderden in reclamesoep. De mediawet maakt hier nu een einde aan. Vanaf 1 juli lees je overal: ‘Deze post bevat reclame.’

 

De regels voor het in beeld brengen van kinderen op TV zijn streng, maar online bestaat er geen wetgeving. ‘Elke moeder met kinderen (momfluencer) mag onbeperkt haar kinderen inzetten om speelgoed, kleding of maaltijdboxen via social media te verkopen’ aldus UvA student Joanne van Gool. Zij schreef een scriptie over de juridische positie van kidfluencers.

 

‘Voor wie schrijf je?’
“Eh, voor wie? Hoe bedoel je?”
‘Nou, wie is je opdrachtgever?’
“Niemand. Ik schrijf voor mijzelf.”
‘Je wordt hiervoor niet betaald?’

 

De Roek, speeltuin de Doorbraak, Sammy Slaapschaap, Uiltje1 en Uiltje 2, het zijn plekken en producten die mijn pleegmoederleven lichter maakten. Dat deel ik graag. Bloggen is, voor mij althans, makkelijker dan een vliegtuig met banner huren. Dat de teksten mijn bereik vergroten en lezers een glimlach ontlokken is bijvangst.

 

‘Nou anyway, die blogs moeten eraf.’
“Doe ik.”
‘Harstikke fijn. Je schrijft trouwens leuk. Blijf dat vooral doen.’

 

 

 

Disclaimer: geen dier, echtgenoot of kind is betaald of gewond geraakt tijdens het schrijven van dit blog. Deze post bevat reclame. 

 

 

 

 

2 Reacties

  1. Bizar Patty… lekker blijven schrijven

    Antwoord
    • Doe ik zeker! Dankjewel Annemarie.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *